Ved dødsfall er det mange pratiske detaljer som må ordnes. Enkelte føler at sorgen er mer enn nok å forholde seg til. Vi i gravferdsbyrået vil gjøre vårt beste for å hjelpe og tilrettelegge alt det praktiske etter ønsker og behov. I konferansen med de pårørende formidler vi å fastsetter tidspunkt og sted for bisettelse / gravferd, samtidig går vi igjennom alle de praktiske ting vedr. gravferden.

Skjemaer som skal fylles ut:

  • Melding om dødsfallet til Tingrett/Lensmann (vedr. arv og skifte).
  • Melding til politiet
  • Melding til kirkegårdsmyndighetene
  • Melding til prest / taler eller andre som skal lede seremonien.
  • Evt. søknadspapirer vedr. gravferdshjelp, fullmakter osv

Praktiske spørsmål som avklares i konferansen:

  • Tid og sted for gravferd / bisettelse
  • Gravsted
  • Salmer, sanger, musikk og eventuelle solistinnslag
  • Bestilling av program; type og antall
  • Ønske om syning av avdøde / følge kisten til gravlund / krematoriet
  • Blomsterdekoreringen på båren og i kapellet / kirken
  • Valg av kiste
  • Egne klær eller bruk av svøp som følger kisten
  • Informasjon om hvor de pårørende går inn i kapellet/kirken, når man skal møte opp og hvilken side man skal sitte på i kapellet/kirken.